Låtar väcker många gamla minnen...

Idag har det varit en dyster och lugn dag. Även sådana dagar kan vara skönt i livet. Men det behöver inte spädas på av andra jobbiga faktorer. Då går det för långt. Jag tror att alla känner igen sig i mig just nu. Vissa dagar kan det vara mysigt att bara deppa och tycka synd om sig själv, men till en viss gräns. När man känner stress och har press på sig är det sista man behöver låtar som väcker betydelsefulla minnen. Negativt betydelsefulla minnen. Man vet att dagen efter blir bra och som vanligt men ändå är det jobbigt. Jag har tänkt på en sak. Alla dessa påfrestande situationer uppkommer under stressiga och hetsiga tider. Då man behöver få mycket gjort men annat kommer i vägen och allt blir fel.

Precis den incidenten hände mig. Jag spenderade som vanligt söndagen men läxböckerna fast klistrade i händerna. Försökte åter och åter igen inbilla mig om att det kan vara intressant, men de e svårt när man läser en bok om 60-70-talets liv. Jag riktar kanske den här åsikten mot någon men det är inte det som jag vill framföra. Det jag vill yttra är att lärare bör tänka igen vilka böcker de väljer och bör tänka på att vi elever blir mer intresserade och presterar bättre om vi får läsa en bok som är intressant. För det är väl det lärare vill? Jag kan förstå att vissa böcker är "nyttiga" att läsa men att alltid läsa gamla böcker tröttar ut en. Man har inte ens ork att öppna dem då. Svenska och engelska är de ämnena som kräver att elever läser hela böcker och det tycker jag är bra. Däremot anser jag att läraren bör tänka igenom vad som väcker intresse. Ett av Carlssons skolas utlåtanden är just att väcka intresse och nyfikenhet men då gäller det att läraren tänker ur vårt perspektiv.

Under tiden jag började tänka på varför jag läser boken ville jag ta en paus och lyssna på lite musik som kunde pigga upp mig. Med oturen jag bar på utbrast igen. En låt som jag annars tycker om fick mina tankar att fara tillbaka i tiden. Den tiden då mycket var jobbigt och det var droppen som fick bägaren att rinna över. Allt brast och dagen blev ett rent helv*te. Kände att jag ville få ur mig det här och dela känslorna. Godnatt alla andra som haft en jobbig dag och dröm söta drömmar. Där kan allt man vill hända.

Kommentarer
Postat av: Anonym

igenom...

2011-01-30 @ 23:01:32
Postat av: Anonym

e ska vara är skönt ska vara sköna fastklistrade sitter ihop

2011-02-01 @ 12:05:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0